April 01, 2014

Misteri kehilangan penerbangan Malaysia Airlines MH370 sebuah pesawat Boeing 777-200 yang telah hilang pada masa ia terbang dari Kuala Lumpur ke Beijing masih menjadi tanda tanya.

Penjenayah siber mengambil kesempatan mensasarkan tragedi MH370 untuk memerangkap pengguna Internet yang tidak bersalah.

Minggu ini, penyelidik keselamatan di FireEye telah mendedahkan mengenai pelbagai spear phishing dan serangan malware.

Menurut para penyelidik, kumpulan penggodaman China dipanggil 'admin@338', khusus dalam serangan pengintipan siber telah menghantar pelbagai phishing e-mel kepada pegawai-pegawai kerajaan di Asia Pasifik, dengan lampiran merujuk kepada penerbangan Malaysia MH370 yang hilang .

Fail lampiran sebenarnya bergabung dengan Poison Ivy RAT (alat capaian jauh ) dan WinHTTPHelper malware untuk merampas sistem komputer pegawai-pegawai kerajaan.

Satu lampiran berniat jahat melalui emel phishing mengandungi "Malaysia Airlines MH370 5m Video.exe". Lampiran berniat jahat berpura-pura untuk menjadi video Flash yang berkaitan dengan kapal terbang yang hilang.

Jika anda menerima e-mel atau apa-apa mesej di laman web media sosial yang mendakwa mempunyai maklumat atau berita mengenai Malaysia Airlines Penerbangan MH370 jangan klik pada sebarang pautan atau lampiran.




Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © BudakBotak.com © - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -