Februari 25, 2014

Terdapat banyak aplikasi mesej mudah alih seperti Line dari Jepun, WeChat dari China, KakaoTalk dari Korea dan banyak lagi tetapi mesej tersebut tidak disulitkan (encrypt).

Di sini adalah 5 aplikasi mesej yang menawarkan keselamatan data dan mesej yang dihantar.


1.) Telegram menawarkan penyulitan dari awal hingga akhir dan mempunyai ciri 'Secret Chat ' yang menghapuskan mesej selepas perbualan.

Telegram menyokong dua lapisan penyulitan (server-pelanggan dan pelanggan-pelanggan ) menggunakan 256-bit symmetric AES encryption, RSA 2048 encryption dan Diffie–Hellman secure key exchange.

Perbualan disulitkan, tetapi semasa 'secret chat' tiada data yang disimpan pada server syarikat.




2.) Surespot membolehkan anda untuk menghantar dan menerima mesej teks, gambar dan klip audio dengan penyulitan awal hingga ke akhir menggunakan 256 bit AES-GCM encryption yang dicipta dari 521-bit ECDH yang hanya boleh dibuka oleh penghantar dan penerima. 

Jika anda memadam mesej, ia dipadam dari telefon penerima juga.


3.) Threema tidak percuma tetapi sesuai kepada pengguna yang mahukan aplikasi seperti WhatsApp, menggunakan penyulitan awal-ke-akhir memberikan anda semua ciri-ciri seperti WhatsApp seperti mesej teks, perkongsian imej dan sembang suara.

Pengguna Jerman telah mula peralihan kepada Threema selepas pengambilalihan Whatsapp oleh Facebook dan aplikasi ini telah menjadi aplikasi popular di Jerman.




4.) TextSecure menyulitkan mesej yang disimpan dalam negara, membuat maklumat anda sukar untuk bocor walaupun anda kehilangan peranti anda. 


 5.) RedPhone menyediakan penyulitan awal ke akhir bagi mesej dan panggilan suara. RedPhone membolehkan anda untuk menaik taraf panggilan biasa kepada 'secure call' apabila diperlukan.



Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © BudakBotak.com © - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -