Mac 21, 2014

Google Glass semakin mendapat perhatian ramai. Ia seakan sebuah komputer kecil yang anda pakai seperti cermin mata membolehkan anda melayari web, e-mel, teks, mengambil gambar , video secara langsung dan banyak lagi.

Walaupun Google Glass dikeluarkan secara terhad, tetapi penyelidik telah membangunkan spyware yang pertama di dunia yang boleh merampas Google Glass anda.

Dua penyelidik, Mike Lady berusia 22 tahun dan  Kim Paterson berusia 24 tahun dari California mencipta sebuah aplikasi yang mempunyai keupayaan untuk menukar Google Glass ke kamera spy yang menagkap gambar setiap 10 saat tanpa disedari pemakainya.

Aplikasi malware dicipta dikenali sebagai 'Malnotes' yang memerangkap pengguna menerima kebenaran yang membolehkan menangkap imej apa sahaja yang dilihat pemakai ketika itu setiap 10 saat dan apabila paparan dimatikan, ia akan memuat naik server.

Walaupun ada polisi Google khusus mengharamkan aplikasi yang menangkap imej semasa paparan peranti dimatikan, tetapi kedua-dua penyelidik California membuktikan bahawa tidak ada larangan keselamatan sebenar menguatkuasakan dasar ini.

Forbes melaporkan dalam satu temu bual video pendek dengan para penyelidik, Google Glass yang mmpunyai Malnotes milik Mike Lady memuat naik lebih daripada 150 gambar tanpa disedari oleh pemakai atau orang sekeliling. 

Para penyelidik telah berjaya memuat naik aplikasi berniat jahat ke dalam kedai aplikasi Google yang kemudiannya dikeluarkan dari Google apabila berita tentangnya tersebar.


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © BudakBotak.com © - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -