April 08, 2014

Penyelidik Mobile Security telah mengesan pengimbas antivirus mudah alih palsu yang terdapat untuk muat turun secara berbayar di Google Play yang dipanggil  'Virus Shield'.

Virus Shield menyamar dirinya sebagai antivirus yang mendakwa melindungi anda dan maklumat peribadi anda daripada virus berbahaya, malware, spyware dan meningkatkan kelajuan telefon anda dengan hanya satu klik.

Selain itu, ia mendakwa mempunyai kesan kurang pada bateri dan di samping itu ia juga bertindak sebagai perisian Adblock yang akan menghentikan iklan yang menjengkelkan yang kita jumpa setiap hari.

Aplikasi Virus Shield dengan kos $ 3.99 berada di Google Play Store untuk satu minggu dan telah berjaya dimuat turun lebih daripada 10,000 kali oleh pengguna telefon pintar dengan 4.7 bintang daripada 1,700 orang, ini bermakna jumlah yang diterima oleh pemaju adalah lebih daripada $ 40,000.

Sesungguhnya ia tidak mengimbas atau mengesan apa-apa. Android Polis telah menemui bahawa ia hanya perubahan "X"  kepada tanda "Betul" tidak kurang atau lebih.

Aplikasi Virus Shield adalah penipuan dan ia tidak mengimbas atau letakkan peranti anda dalam keadaan selamat, yang bermaksud ribuan pengguna telah ditipu wang mereka.

Apabila pencipta (e-mel : Jesse_Carter@live.com ) dikesan oleh para penyiasat, ia mendedahkan bahawa pencipta adalah scammer terkenal yang juga dituduh dan diharamkan dari forum kerana cuba menipu. 

CARA MELINDUNGI DIRI
Pengguna dinasihatkan untuk memuat turun aplikasi hanya daripada penerbit yang diketahui dan dipercayai.


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © BudakBotak.com © - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -