April 08, 2014

Pada hari ini Selasa, 8 April, Microsoft akan berhenti menyokong Windows XP dari segi kemas kini terbaru. Jika anda masih menggunakan komputer yang menggunakan sistem operasi lama ini, anda mempunyai pilihan untuk tingkatkan keselamatan komputer anda.

1. Dapatkan Windows XP paling terbaru
Pastikan anda mempunyai versi akhir Windows XP. Pastikan komputer anda disambungkan ke Internet dan biarkan ia mengemaskini sendiri atau cari Windows Update pada komputer anda dan biarkan ia berjalan. Ia membuat versi XP anda selamat yang mungkin, kerana ia tidak akan menjadi lebih baik selepas ini.

2. Kemas kini perisian anti-virus
Microsoft akan terus menyokong Security Essentials add-on aplikasi untuk Windows hingga Julai, 2015. Pastikan ia dikemaskini kerana perisian keselamatan adalah barisan pertahanan, tetapi ia tidak boleh melindungi anda daripada segala-galanya.

3. Pastikan pelayar (browser) anda adalah terkini
Semua versi semasa pelayar utama menawarkan keselamatan yang lebih baik daripada yang sebelumnya.

4. Lebih berhati-hati pada e-mel
Jangan buka lampiran emel yang meragukan pada Windows XP anda.

5. Begitu juga dengan Facebook
Ia baik untuk membaca kemas kini, tetapi anda berisiko jika anda klik pada pautan kepada cerita atau laman web yang muncul dalam wall anda, walaupun mereka kelihatan datang daripada orang yang anda kenali .

6. Lebih berhati-hati dengan USB, CD dan DVD
Hati-hati ketika menyambungkan USB (paling popular untuk sebarkan virus dan sebagainya), ia boleh membawa malware dan perisian keselamatan anda mungkin menangkapnya tetapi ia juga boleh ditembusi.

7. Putuskan sambungan dari Internet jika tidak perlu
Bukan jenaka tetapi ia sebenarnya satu idea yang boleh digunakan untuk orang yang menggunakan komputer XP mereka untuk fungsi yang khusus seperti mesin daftar tunai. Jika ia tidak perlu disambungkan kepada dunia Internet, putuskan sambungan. Anda disarankan membuka e-mel dan melayari laman web pada peranti moden seperti telefon pintar atau tablet anda jika boleh.


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © BudakBotak.com © - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -