Februari 24, 2014

Apa itu "Phishing"?
Phishing merupakan usaha biasanya dibuat melalui e-mel untuk menipu anda untuk mendedahkan data peribadi anda kepada penyerang.

E-mel phishing biasanya kelihatan seperti datang daripada sebuah organisasi yang terkenal dan meminta maklumat peribadi anda seperti nombor kad kredit, nombor akaun atau nama login dan kata laluan.

Di Malaysia, kebanyakan serangan phishing dikesan kepada pengguna perbankan.

Untuk berjaya dalam teknik ini, penjenayah siber akan mengarahkan anda ke sebuah laman web yang kelihatan seperti laman perbankan Internet yang sah tetapi ia tidak.

Ini dilakukan dengan menghantar e-mel yang datang dari bank anda dengan pautan (link) yang membawa anda ke laman web penipuan apabila diklik.

Apabila anda memasukkan butiran anda dan hantar melalui laman web palsu, maklumat itu akan direkod oleh penjenayah siber untuk mendapatkan akses ke akaun perbankan internet anda.



Phishing e-mel biasanya mewujudkan rasa takut kerugian kewangan kepada pengguna dengan:

1. Mengancam untuk menutup atau menggantung akaun anda jika anda tidak bertindak balas. Caj-caj penalti untuk membuka semula akaun.

2. Mendakwa bahawa akaun anda telah dikompromi atau bahawa terdapat aktiviti penipuan dalam akaun anda.

3. Perubahan yang tidak dibenarkan ke akaun anda.

4. Bank mendakwa telah kehilangan maklumat keselamatan penting dan keperluan maklumat anda untuk mengesahkan akaun anda. Tidak dapat berbuat demikian akan menyebabkan kehilangan akaun.


Untuk mengatasinya:
  • Sentiasa amalkan untuk membuka laman web yang penting (seperti laman web bank) dengan menaip URL bank tersebut BUKAN melalui emel yang dihantar. 
  • Laman web bank mempunyai HTTPS.
  • Selepas anda masukkan username, akan keluar secureword yang anda setkan dari awal yang betul. Jika keluar maklumat yang salah seperti nama lain atau image not found, pastikan alamat URL yang betul atau username yang betul.






Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © BudakBotak.com © - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -