Februari 25, 2014

Mengintip dunia dengan menyuntik backdoors canggih dalam perisian, sistem dan telefon bimbit membawa kepada pelanggaran privasi dan keselamatan setiap individu.

Negara-negara dengan beberapa rekod hak asasi manusia yang lemah dan negara kurang maju dari segi teknikal merupakan pengguna spyware komersial dalam membuat pengawasan seperti NSA.

Citizen lab, sebuah makmal penyelidikan tanpa keuntungan telah mengesan alat hacking di 21 buah negara yang dibangunkan oleh Hacking Team, termasuk di Ethiopia, Sudan, Azerbaijan dan Arab Saudi.

Hacking Team juga dikenali sebagai HT S.r.l, adalah sebuah syarikat Itali yang terkenal dengan perisian pengawasan Remote Code System (RCS) yang dijual kepada kerajaan dan agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang.

Remote Code System (RCS) adalah malware menjangkiti komputer dan telefon pintar untuk membolehkan pengawasan secara rahsia. Trojan yang dipasang dalam komputer mangsa boleh memintas komunikasi disulitkan (encrypted), termasuk e-mel dan panggilan suara Skype. 

Tambahan pula, RCS boleh menghidupkan webcam dan mikrofon untuk mengintip pengguna tanpa pengetahuan mereka.


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © BudakBotak.com © - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -